maandag 4 juli 2016 - Ondanks zijn bekende werken, waaronder 'Het meisje met de parel' en 'Het melkmeisje' is er maar weinig bekend over het leven van de Nederlandse schilder Vermeer. Hij heeft zijn hele leven gewoond en gewerkt in Delft, een kanaal rijk stadje in het westen van Nederland.

Nadat wij ons, met behulp van de expositie in het museum Het prinsenhof, hebben georiënteerd gaan we Delft in. Het was net alsof je terug in de tijd gaat. Voor ons zien we de Oude Kerk, een 13e eeuwse gotische kerk met een 75 meter hoge, scheve toren. Deze kerk staat ook wel bekend als de Scheve Jan. Hier ligt Vermeer en vier van zijn kinderen begraven in hun familie graf. 

Als we de kerk verlaten en over de Oude Delft lopen komen we in het rijkere gedeelte van de stad waar Vermeer heeft gewoond. Vermeer woonde des tijds in bij zijn schoonouders. Op veel van deze monumentale huizen zijn nog steeds de diverse familiewapens, gemaakt van zandsteen, zichtbaar. We lopen langs het huis van Vermeers enige beschermheilige, de zoon van een bierbrouwer, genaamd Pieter van Ruijven en zijn vrouw. Zij kochten in totaal 21 schilderijen van Vermeer die tot 1696 in hun familie bleven. 

Als we over de boterbrug lopen, arriveren we op het marktplein waar we we 14e eeuwse protestante Nieuwe Kerk zien met haar 108,75 meter hoge toren. In deze kerk is Vermeer gedoopt. Tegenover de Nieuwe Kerk bevindt zich het stadhuis, waar Vermeer in 1653 getrouwd is met Catharina, dit tegen de wens van haar ouders in. 

Nadat wij onze gids mevrouw Jansen gedag hebben gezegd lopen we terug naar het station. Onderweg realiseer ik mij dat ik vandaag de mogelijkheid heb gehad om Vermeer beter te leren kennen. Deze realisatie riep echter ook een aantal nieuwe, meer persoonlijke vragen bij mij op. Wat motiveerde Vermeer om van een afstand huiselijke scene's te schilderen? En hoe was het voor deze schilder van intieme taferelen om als buitenstander naar binnen te kijken? 

Het gehele artikel is te lezen op: vermeer-hometown-delft.html